Поради музичного керівника

/Files/images/166570.jpg

Музика, як будь-яке мистецтво,

допомагає дітям пізнати світ,

виховує дітей.

Д.Кабалевський


Музика в житті дітей.

1. Використовуйте музичний матеріал в процесі заучування віршів. Спосіб запам`ятовування віршованих текстів на фоні спеціально дібраного музичного супроводу мобілізує увагу дитини, допомагає швидше запам`ятати, а пам`ять отримує додаткове тренування.

2. Корисно за допомогою музичного фону створити в уяві дітей образи природи або об`єктів предметного світу. Наприклад, голоси птахів, журчання водички, шелест листя.

3. Доцільно супроводжувати процес образотворчої діяльності дітей музичними фрагментами, які стануть відправною точкою для фантазії, для пробудження переживань і думки пожвавлять візуальні образи.

4. Під час проведення ранкової зарядки або інших фізичних вправ музика буде гарним помічником для розвитку рухової активності, почуття ритму та розвитку слуху дитини.

5. Частіше слухайте з дітьми твори всесвітньої класичної музики.

6. Виховуйте любов та повагу до рідної країни на кращих зразках української народної пісенної творчості.

7. Не навантажуйте слух дитини довготривалим прослуховуванням диско –, поп –, рок – , техномузики.

8. Частіше залучайте дітей до гри на дитячих музичних інструментах та іграшках з метою розвитку почуття ритму, музичного слуху та дрібної моторики рук.

9. Співайте разом з дітьми пісеньки, поспівки, потішки, колискові.

10. Намагайтесь добирати музичний матеріал, доступний для сприйняття дитини.

У дошкільному навчальному закладі робота з музично-естетичного розвитку дошкільників базується на вимогах програми «Дитина», що допомагає музичному керівнику бачити перспективу розвитку дітей від раннього віку до старшого дошкільного віку. Освітньо-виховний процесс здійснюється у різноманітних формах організації музичної діяльності:

  1. Самостійна музична діяльність або музика у повсякденному житті, яка пов'язана з ініціативою самої дитини, її бажання звернутися до власного музичного, музично-рухового досвіду.
  2. Музичне заняття.

Складаючи план роботи, музичний керівник використовує різні види музичних занять: традиційні, домінантні,тематичні, комплексні.

Традиційне заняття - заняття, в ході якого поєднані всі, запропоновані програмою, види дитячої музичної діяльності: слухання, співи, музично-ритмічні рухи, гра на музичних інструментах.

Під час традиційного заняття розподіл різних видів діяльності проводиться у такій послідовності. На початку заняття дають невеликі музично-ритмічні вправи, частіше тренувального характеру (окремі елементи танцю, шикування, необхідні для нового танцю, хороводу, святкового маршу). Ці рухи організовують увагу дітей і готують їх до завдань, що вимагають слухової уваги. Після вправ діти слухають музику і співають. Спів включає різноманітні вокальні вправи, виконання творчих завдань, і вправ на розвиток музичного слуху, розучування 2-3 пісень. Наступним етапом навчання є музично-ритмічна діяльність у формі гри, веселого танцю, хороводу. Спокійні завдання, чергуючись із динамічними, дають змогу рівномірно розподіляти фізичне навантаження на дітей.

Починаючи з середньої групи, застосовують завдання на розвиток дитячої творчості у рухах та пластиці. У старшій групі - пісенна творчість. Важливим компонентом заняття є музично-дидактичні ігри.

Завдання традиційного заняття: розкриття різновидівмузичного мистецтва,розкриття різновидів музичної практики людини.

Тематичне заняття - заняття, що у його змісті інтеґрують музичну діяльність, під час якої діти навчаються розуміти музичні твори у трьох провідних темах:

  1. Які емоції та почуття передає та викликає музика?
  2. Про що розповідає музика?
  3. Як розповідає музика?

Ці три теми визначають послідовність опанування музичного твору. Разом з цим виховний зміст тематичних занять може бути збагачений життєвою тематикою.
У молодшій та середній групах проводяться заняття на таку тематику:
Іграшки: «На гостинах у іграшок», «Свято Новорічних іграшок».
Природні явища: «До сонечка у гості», «Сонечко та дощик».
Пори року: "Закликаємо пташок до рідного краю», «Пригоди осіннього листочка».
Старшим дошкільникам запропонуються теми соціального й суто музичного спрямування: «Пісенність поезії Лесі Українки», «Пісні улюбленого композитора», «Яскравий світ музичних звуків», «Що ми знаємо про музичні інструменти», «Танцювальні жанри в музиці» тощо.

Домінантне заняття - заняття, у якому домінує один з видів дитячої, музичної діяльності.

Завдання домінантного заняття

  • Створити атмосферу, притаманну певному виду мистецтва
  • Збагачувати уявлення дітей про особливості певного виду мистецтва
  • Удосконалювати виконавські навички, розвивати творчі вміння
  • Розучувавти музичний репертуар до свят та розваг У ході заняття доцільно: варіювати дитяче музичне сприймання; практикувати колективне та індивідуальне виконання пісень чи рухів з творчим виконанням; здійснювати почергове виконавство дітей та дорослих.

Комплексне заняття - заняття, що в ньому інтеґрують кілька видів діяльності (здебільшого художніх): пісенну (або танцювальну), художньо-мовленнєву, образотворчу. Тобто, певну тему розкривають через ці види художньої діяльності.

Тематикою для побудови комплексного заняття є: підсумок про пори року, народний фольклор, народне мистецтво, народні свята, класична музика тощо. Під впливом прослуханої музики хтось з дітей демонструє здібності у словотворчості, хтось у малюванні, аплікації, ліпленні чи вигадують рухи для гри.
Проведення цих занять потребує серйозної підготовки всіх педагогів, які працюють з даною групою дітей.

Комплексні заняття проводяться після того, як діти на занятті із малювання (аплікації), музики, художньої літератури (розвитку мовлення) засвоїли низку програмових знань. Завдання комплексного заняття - розвиток різних творчих здібностей дошкільнят (образотворчих, музичних, театральних, літературних) засобами музики.

  1. Музичні розваги та музично-театралізовані свята.

Під час розваг музичний керівник заохочує малят в естетичній атмосфері разом з дорослими створити собі гарний настрій, радіти спільним музичним забавам, співам, власним музичним проявам. Молодших дітей розважають педагоги та старші діти, залучаючи їх до нескладних музичних дій. Старші діти весело та музикально переживають разом з дорослими життєві та художні явища, відкриваючи для себе щось привабливе і нове, отримуючи задоволення від виступів однолітків та педагогів.

Методичні рекомендації щодо організації різних видів

музичної діяльності дітей

Слухання музики

Слухання музики пропонують «винести» у зміст вечорів-розваг, тематичних занять. Цей вид діяльності потребує уваги, зосередженості, вдумливості. Дітей треба «налаштувати» на сприйняття твору, надати їм можливість спокійно поміркувати над ним, висловити свої думки. Все це потребує часу, певної підготовки педагогів та умов для проведення цієї роботи з дітьми. Основний акцент у доборі репертуару для слухання треба зробити на класичній музиці. Елементи слухання доцільно включати й у зміст занять.

Гра на дитячих інструментах

Гру на дитячих інструментах можна починати впроваджувати у другій молодшій групі. Рекомендують ознайомлювати дітей із п'єсою на музичному занятті, а розучувати її переважно під час індивідуальної роботи поза заняттям. На етапі закріплення діти можуть виконувати п'єсу на святах, розвагах, під час інших занять.

Драматизація українських народних казок

Починаючи із середньої групи, потрібно постійно драматизувати українські народні казки із музичним супроводом. Вважають оптимальною кількістю 2-3 казки на рік.

Аеробіка або хореографія

У програмі пропонують вводити аеробіку або хореографію для дітей старшого дошкільного віку. Зміст цього підрозділу може ґрунтуватися на відомій системі М. Єфіменко або програмах з хорео¬графії А. Тараканової, Л. Бондаренко, Г. Березової.

Кожне заняття з хореографії доцільно складати з трьох частин: вправи, етюду, танцю. Вправи, етюди, танці не треба змінювати щоразу - їх доцільно закріплювати, вдосконалювати, розвивати на декількох заняттях. Зміст роботи з хореографії (аеробіки), повинен доповнювати зміст музичного заняття. Головне - не кількість танців, етюдів та їхня довготривалість, а якість виконання.

Матеріал підготувала музичний керівник Катерина Вячеславівна Нестеренко

Кiлькiсть переглядiв: 483

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.